Vragen

1. Met welke problemen kan ik terecht bij Voetcentraal?
U komt in aanmerking voor orthopedische voorzieningen als u van de specialist in het ziekenhuis een verwijsbrief krijgt. Hierin staat uw zorgvraag duidelijk geformuleerd. Uw specialist vindt dat een orthopedische schoen- voorziening in uw geval een verbetering zouden kunnen zijn. Met deze verwijzing maakt u een afspraak bij een deelnemer van Voetcentraal. Zij zullen bekijken wat voor u de beste oplossing is. Dit kunnen orthopedische schoenen zijn. Of uw bestaande schoenen worden aangepast.

2. Kan ik ook normale schoenen laten aanpassen?
Dat is in veel gevallen heel goed mogelijk. Niet iedere schoen is hier echter voor geschikt. De orthopedisch schoentechnicus zal altijd kijken naar de meest eenvoudig werkzame oplossing. We passen bijvoorbeeld uw eigen schoenen aan in plaats van de aanschaf van veel duurdere orthopedische schoenen. Indien deze optie niet mogelijk is, heeft u een ruime keuze uit semi-orthopedische schoenen. Dit zijn speciaal vervaardigde confectieschoenen met extra ruimte. Prima geschikt voor aanpassingen. Is ook dit niet de juiste oplossing? Dan maakt de orthopedisch schoentechnicus orthopedische schoenen voor u.

3. Worden (semi)-orthopedische schoenen door mijn zorgverzekeraar vergoed?
Zorgverzekeraars vergoeden de aanschaf van (semi)-orthopedische schoenen. Er moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Zo moet u op basis van een medische indicatie in aanmerking komen voor deze schoenen. Bovendien mag u niet binnen de gestelde gebruikstermijn nieuwe aanschaffen. U betaalt echter altijd een wettelijke eigen bijdrage bij het afleveren van de schoenen.

4. Wat houdt een wettelijke eigen bijdrage in en hoe hoog is deze?
Een wettelijke eigen bijdrage is een gedeelte van de kosten die u zelf bij aflevering dient te betalen. De hoogte van de eigen bijdrage is voor iedereen gelijk en wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Voor de meest actuele bedragen kunt u kijken op onze pagina vergoedingen.

5. Op hoeveel paar schoenen heb ik recht?
Deze regel kan bij iedere verzekeraar anders zijn. Informeer dus vooraf goed bij uw verzekeraar. Of vraag het aan uw orthopedisch schoentechnicus. De meest gangbare regel is dat u éénmaal per 15 maanden een nieuw paar mag aanvragen. Maar sommige verzekeraars stellen dat u aan twee paar adequate schoenen genoeg hebt. In dat geval mag u pas nieuwe schoenen aanvragen als u geen twee paar adequate schoenen hebt. Bij veel verzekeraars heeft u tevens de mogelijkheid éénmaal per drie jaar een wisselpaar te krijgen, naast het reguliere herhalingspaar.

6. Wat is een wisselpaar?
Een wisselpaar is een reservepaar. Zo kunt u regelmatig van schoenen wisselen. In de meeste situaties wordt na het eerste paar schoenen een wisselpaar aangevraagd. Veelal mag dit wisselpaar om de drie jaar vervangen worden.

7. Hoelang duurt het voordat ik weer nieuwe (semi)- orthopedische schoenen kan laten maken?
U kunt bij de meeste verzekeraars elke 15 maanden een nieuw paar aanvragen. Deze regeling wijkt echter af bij sommige verzekeraars. Uw verzekeraar of orthopedisch schoentechnicus of kan u hier meer over vertellen.

8. Hoe onderhoud ik mijn orthopedische schoenen?
Orthopedische schoenen vragen hetzelfde onderhoud als confectieschoenen. Dat wil zeggen: op tijd schoonmaken, poetsen en ze tijdig vakkundig laten repareren. Voor meer informatie kunt u de brochure Gebruik & onderhoud downloaden of bij ons aanvragen.

9. Moet ik voor steunzolen een verwijsbrief van mijn (huis)arts hebben?
Bij een eerste levering wordt door de meeste verzekeraars een verwijzing gevraagd. Bij herhalingen is een verwijzing vaak niet noodzakelijk. Kijk in uw polisvoorwaarden van uw aanvullende verzekering wat de regels van uw zorgverzekeraar zijn.

10. Worden steunzolen vergoed door de zorgverzekering?
Steunzolen worden meestal (gedeeltelijk) vergoed uit uw aanvullende verzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aanvullende pakket dat u gekozen hebt. Ook kan dit per zorgverzekeraar sterk verschillen. Omdat steunzolen niet onder de basisverzekering vallen, kunnen wij niet rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. U dient de steunzolen bij levering te betalen. U krijgt van ons de originele factuur die u stuurt naar uw verzekeraar. De verzekeraar vergoedt ten slotte het bedrag waar u recht op hebt.

Hiernaast vindt u de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag en antwoord er niet tussen dan kunt u gebruik maken van onze zoekmachine.


Indien uw vraag niet beantwoord is kunt u contact met ons opnemen via:
info@voetcentraal.nl